قدرت آشکار وپنهان در فضای مجازی آیا مطرح است؟
قدرت آشکار وپنهان در فضای مجازی آیا مطرح است؟
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

فاوت ها بسیاری بین فضای مجازی و دنیای واقعی وجود دارد؛ مفاهیم ، اشیاء، روابط افراد با یکدیگر و... هر یک در این دو دنیا به گونه ای متفاوت شکل می گیرند. علت چنین تفاوت هایی را می توان در تفاوت های ذاتی و بنیادین این دو جهان دانست. قدرت نیز از جمله مفاهیمی است که در این دو جهان به گونه ای متفاوت تعریف و شناخته می شود. پس ضروری است که تفاوت های موجود بین قدرت مجازی و فیزیکی مشخص شود؛ تا به شناخت دو جهان فیزیکی و مجازی منجر شود.

قدرت فیزیکی

افراد در زندگی روزمره خود به راحتی می توانند تاثیر قدرت بر زندگی خود را درک کنند. چرا که قدرت فیزیکی نماد بیرونی و قابل مشهود تری دارد. به عنوان مثال زمانی که فرد وارد سازمانی می شود به راحتی می تواند با مشاهده چارت سازمانی متوجه شود که رئیس سازمان در جایگاهی بالاتر از سایر کارکنان قرار دارد. یا دانش آموز در کلاس درس با توجه به جایگاه معلم و رفتار و اختیارات او متوجه قدرت و نفوذ معلم می شود. پس در دنیای واقعی قدرت افراد را می توان بر اساس اختیارات و محدودیت هایی که برای هر شخص یا سازمان تعریف می شود؛ به راحتی تشخیص داد.

قدرت مجازی

در جهان مجازی، افراد با محیطی مواجه می شوند؛ که قدرت به شکلی ناپیدا ظهور می کند. درواقع افراد نمی توانند به وجود قدرت پی ببرند. علت اینکه افراد در جهان مجازی به راحتی نمی توانند به عناصر قدرت پی ببرند به غیر قابل مشاهده بودن قدرت و صاحبان قدرت در این جهان مربوط می شود. فرد در جهان مجازی برای با چارت سازمانی یا سلسله مراتب اداری مواجه نیست. دانش آموز در وبلاگ خود حضور معلمی را که در احساس نمی کند. پس در فضای مجازی قدرت و اعمال کنندگان قدرت از ماهیتی نادیدنی برخوردارند. البته این غیر قابل مشاهده بودن بدین معنا نیست که هیچ یک از افراد در فضای مجازی از وجود و حضور قدرت دراین فضا آگاهی ندارد.

قدرت پنهان و قدرت آشکار

بنابرآنچه گفته شد اگر مفهوم قدرت در جهان واقعی و مجازی موضوع مطالعه قرار گیرد. قدرت در فضای مجازی شکل قدرت پنهان را به خود می گیرد. علت این امر هم می تواند در غیر قابل مشاهده بودن نهاد قدرت و عناصر آن است البته این جمله بدین معنا نیست که قدرت در فضای مجازی تنها شکل پنهان دارد؛ بلکه میزان قدرت پنهان در جهان مجازی بیشتر از جهان واقعی است. اما قدرت در جهان فیزیکی به علت اینکه از نمود بیرونی و مشهود برخوردار است؛ شکل قدرت آشکار به خود می گیرد. اما شکل قدرت در جهان فیزیکی به صورت مطلق آشکارنیست؛ و گاهی نیز ممکن است جنبه های پنهان نیز داشته باشد.

بنابر آنچه گفته شد؛ دنیای مجازی و فیزیکی را می توان بر اساس تفاوت معنایی که این دو جهان در مفهومی یکسان ایجاد می کنند؛ شناخت. مفهوم قدرت درجهان فیزیکی به علت قابل مشاهده بودن شکل آشکار به خود می گیرد و تبدیل به قدرت آشکار می شود. اما قدرت در فضای مجازی از آنجا که به راحتی قابل مشاهده نیست به قدرت پنهان تبدیل می شود. البته هم قدرت پنهان و هم قدرت آشکار در هر دو جهان قابل اعمال و قابل فهم هستند اما میزان قدرت آشکار در جان فیزیکی به مراتب بیشتر از جهان مجازی است و میزان قدرت پنهان نیز درجهان مجازی بیشتزر از جهان فیزیکی به همین علت می توان دو شکل متفاوتی از قدرت را برای هر دو جهان تعریف کرد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: